Brouwerswoning

Als Willem August Bosch in 1870 de leiding van de brouwerij krijgt, wordt het mouten en brouwen verplaatst van de Rechtstraat 61 naar de Wycker Grachtstraat. Het brouwershuis werd verbouwd en vergroot. Het nieuwe woonhuis van de familie Bosch ademt nog steeds de sfeer uit van het 'fin-de-siècle'. De neoklassieke stijl uit het einde van de 19e eeuw kenmerkt grotendeels het interieur van de stijlkamers. Zo woonde de 'Grand Chique de Maestricht' in die tijd!

Op de benedenverdieping is de hal met het imposante trappenhuis, de salon, de directiekamer, de keuken en op de cour de volière met privaat (wc). Op de 1e verdieping zijn de woonkamer en een slaapkamer, allemaal in originele staat behouden.

De majestueuze wenteltrap

De vrijhangende wenteltrap is aan de drie verdiepingsvloeren bevestigd. Naar boven kijkend in de hal naar het glazen dak, munt de trap uit door haar slanke en gracieuze vorm. De vier beelden van Griekse goden en godinnen in de nissen markeren de opgaande traplijn. De gietijzeren spijlen van de trap onderstrepen de ranke vorm. Beneden sieren twee halfronde deuren, in essenhout-motief geschilderd ( met het donkere L'Empereur bier als bindmiddel ), de trapopgang in de hal. De vrijgemaakte marmerschildering en het arcadisch landschap omgeven wederom in oude glorie ( na restauratie ) de wenteltrap. De wenteltrap is voor menige bezoeker een fotografische uitdaging.


Herontdekte veelkleurige marmerimitatie (1)

De gang en muren van het trappenhuis zijn verrijkt met een geschilderde, veelkleurige marmerimitatie in de genrestijl van het classicisme, Lange tijd was de schildering onzichtbaar door een later aangebrachte witte verflaag. Onze vrijwilliger Jean Hameleers verwijderde met veel geduld en precisie de bovenlaag. Dat was een ware Sisyphus arbeid, maar met verbluffend resultaat. Daarna volgde een zorgvuldige restauratie. De fraai geschilderde, kleurige marmerimitaties behoren nu tot de weinige bewaard gebleven voorbeelden van een type decoratiewerk dat gezichtsbepalend is geweest voor de versiering van het laatnegentiende-eeuwse representatieve woonhuis. Het arcadisch landschap is de kroon op het ensemble.


Herontdekte veelkleurige marmerimitatie (2)

De marmerimitatie is een  neoclassicistische ensemble van trompe l’oeil imitaties bestaat uit panelen die doen denken aan Sarrancolin marmer dat in de Pyreneeën wordt gedolven, terwijl de omlijsting op Napoleon Rouge of Comblachien is geïnspireerd. Het ensemble is in zijn verschijningsvorm zuidelijk (dat wil zeggen Belgisch) van karakter, De gerestaureerde marmerimitaties en het landschap zijn een zeldzaam relict van de Nederlandse wooncultuur. Ook bezit het brouwershuis nog de oorspronkelijke, van een geschilderde houtimitatie voorziene monumentale deuren, die eveneens zijn gerestaureerd. Voor de totale restauratie zijn de decoratieschilders Hans Koning en Gino van Ravenstijn uit Amsterdam aangetrokken, bekend om hun decoratief schilder- en restauratiewerk in monumenten.


Herontdekte veelkleurige marmerimitatie (3)

De algehele leiding van het restauratieproject berustte bij bestuursleden van de Stichting en extern deskundige prof.dr. Titus M. Eliëns, specialist op het gebied van de negentiende en twintigste-eeuwse wooncultuur in Nederland. Deze laatste was ook verantwoordelijk voor de fondsenverwerving van het restauratieproject. Het is aan de bijzondere financiële bijdragen van de Stichting Bonhomme Tielens, Stichting Dioraphte, het Frederik Edmond Brand Fonds, de Stichting Gansoord, het dr. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds, de Stichting Kanunnik Salden Nieuwenhof, het Matthias Soiron Fonds, het  Cultuurfonds, Stichting De Ridder en Roderic baron van Voorst tot Voorst te danken dat dit omvangrijke restauratieproject kon worden gerealiseerd.


Salon Hermalle

Deze stijlkamer is genoemd naar de zomervilla van de familie Bosch, in Hermalle-sous-Argenteau (Visé). Het met bronzen ornamenten versierde mahonie- houten ameublement in neo-empirestijl uit 1870, komt uit die villa. De tafel is gedekt met een Maastrichts blauwwit eetservies van de Société Céramique, decor Mûres. Op de gedekte tafel en in de vitrinekast een geslepen kristallen servies van Val-Saint-Lambert (Seraing).


Directiekamer

Deze stijlkamer heeft een mahoniehouten meubilair uit de jaren 1910-1930 in art deco stijl: een directietafel met 5 stoelen en twee boekenkastjes. In deze twee kastjes en in de grote kast is het bedrijfsarchief van de brouwerij opgeborgen. Boven de marmeren schouw een grote houten spiegel met gipsen ornamenten van druivenranken en bloemen. 


De cour

Tussen woonhuis en de brouwerij bevindt zich op de cour het privaat (toilet), verborgen achter een deurtje van een prachtige 'art nouveau' houten volière met in het dak de duiventil, in het middengedeelte de volière voor de zangvogels en in het onderste gedeelte met de vier luikjes de verblijfplaats voor jonge fazanten of kwartels. Ernaast ligt het dubbelluik op de cour, de toegang tot de voormalige bierkelders.


De keuken

Dit vertrek met een Leuvense stoof en grote muurkasten ligt aan het einde van de lange gang voorbij de cour in het verlengde van het woonhuis. Tegenover de keuken in een nis van de gang het aardewerken waterkraantje om de handen te wassen na terugkeer van het privaat.


Luikse kamer

Genoemd naar de 19e-eeuwse lambrisering, dressoir en kast uit het land van Herve (Luik). Ook in deze kamer een monumentale marmeren schouw waarop een verguld koperen klokkenstel, met kandelaars uit 1860. Links en rechts van de schouw twee 19e-eeuwse olieverfschilderijen, voorstellende een groentevrouw met hondenkar. Op de laat 18e-eeuwse eikenhouten commode (ook land van Herve), staat een grote art nouveau vaas van de Haagse plateelbakkerij Rozenburg.


Slaapkamer

Het ameublement van bed, nachtkastjes, kaptafel met spiegel en kledingkast stamt uit de jaren '30. Een gedeelte van de slaapkamer werd rond 1965 ingericht als badkamer. Aan de wand boven het bed de portretten van Maria Catharina Melotte (1843-1900) en Paul August Ernest Bosch (1860-1949), waarschijnlijk gemaakt ter gelegenheid van hun huwelijk in 1886.